PLAYLIST #5 Eduardo Matos Posted in: Eventos, Playlist

lado a – 1, 3, 9, 15, 17, 22, 28, 30 de Dezembro – 22h00/02h00

Some years ago in Arkansas.
A portrait of André Cepeda.
2013
9’24’’
vídeo, pal 19:9, cor, (versão original: som)
Um único plano sequência, capta o início de um dia de trabalho do fotógrafo André Cepeda.

Union Station
2008
8’13’’
vídeo , pal 4:3, cor, s/som
De viagem pelos estados unidos, dei comigo em frente a estas escadarias na Union Station em Chicago, não resisti a fazer alguns minutos. Para quem viu o filme “The Untouchables” (1987) de Brian de Palma, lembra-se com certeza da maravilhosa sequência ali filmada.

Train
Chicago to New York
2008
6’26’’
vídeo, pal 4:3, cor, s/som
“All the fine young cannibals” (1960) de Michael Anderson é dos filmes que mais persistem na minha memória. Por algum motivo, quando estava naquele comboio entre Chicago e Nova York, uma viagem de 20 horas, o filme veio uma vez à cabeça e aos ossos.

© Eduardo Matos

© Eduardo Matos

lado b – 2, 8, 10, 16, 21, 23, 29 de dezembro – 22h00/02h00

A man in a yellow jacket rides a bike on a road
2009/2014
8’53’’
vídeo, pal 4:3, cor, s/som
As imagens fotográficas percorrem uma estrada e produzem um desenho. O loop inscreve a acção num vai e vem continuo e infinito. Estamos sempre ali e dali não saímos; Ora para a frente, ora para trás.

Barreiro (plano 1)
2008
3’00’’
vídeo , pal 19:9, cor, s/som
Dois planos fixos, de costas um para o outro, captam o tempo e o movimento.
Fui ali dar à conta da sequência final do filme “A bacia de John Wayne” (1997) de João César Monteiro. Queria ver o espaço com os meus próprios olhos.

© Eduardo Matos. Barreiro 01

© Eduardo Matos.

Barreiro (plano 2)
2008
3’00’’
vídeo, pal 19:9, cor, s/som

Sobre o artista

Eduardo Matos
Nasceu no Rio de Janeiro, Brasil, em 1970. Vive e trabalha em Bruxelas, na Bélgica. Mestrado em práticas artísticas contemporâneas (FBAUP).

Trabalha desde 1999 como artista plástico. no seu percurso tem vindo a desenvolver trabalhos onde cruza a linguagem imagem/vídeo/escultura com a tridimensionalidade espacial e interactuante de instalações – reconstruindo e desconstruíndo especificamente em cada lugar e a cada momento as peças que compõem o simulacro de um jogo de metáforas estéticas, identitárias, sociais, políticas e geográficas.

Foi membro fundador do Salão Olímpico (2003/06), projecto independente gerido por artistas. Este projecto organizou exposições individuais e colectivas de artes plásticas, eventos e mostras temáticas, dedicadas ao desenho, à performance e ao cinema e editou fanzines.

Organizou as exposições North by Northwest (2001) com Gustavo Sumpta na Caldeira 213, To Play (2003) no Artemosferas e Intro (2007) com André Cepeda no Espace Photographique Contretype, Bruxelas.

(ENGLISH)

side a – 1, 3, 9, 15, 17, 22, 28, 30 december – 10:00pm/02:00am

Some years ago in Arkansas.
A portrait of André Cepeda.
2013
9’24’’
vídeo, pal 19:9, color, (original version: sound)
A single sequence shot, capturing the start of a workday by photographer André Cepeda.

Union Station
2008
8’13’’
vídeo , pal 4:3, color, mute
While traveling in the united states, I found myself in front of these stairs at the union station in chicago. I did not resist shooting for a couple of minutes. Those who have seen the film the “Untouchables” (1987) by Brian De Palma, will surely remember the wonderful sequence that was shot there.

Train
Chicago to New York
2008
6’26’’
vídeo, pal 4:3, color, mute
Michael Anderson’s “All the fine young cannibals” (1960) is one of the most persistent films in my memory. For some reason, when i was on that train between Chicago and New York, a 20 hour journey, the film came to my mind and bones.

side b – 2, 8, 10, 16, 21, 23, 29 December – 10:00pm/02:00am

A man in a yellow jacket rides a bike on a road
2009/2014
8’53’’
vídeo, pal 4:3, color, mute
The photographic images roam on a road and make a drawing. The loop inserts the action on a continuous and infinite back and forth. We are always there and from there we do not move; sometimes forward, others backward.

Barreiro (first shot)
2008
3’00’’
vídeo, pal 19:9, color, mute

Two static shots, each on the other’s back, capture time and movement.
I came to be there on account of the final sequence of the movie “A bacia de john wayne” (1997) , by João César Monteiro. I wanted to see the space with my own eyes.

Barreiro (second shot)
2008
3’00’’
vídeo, pal 19:9, color, mute

Eduardo Matos
Born in rio de janeiro (brazil) in 1970. Lives and works in Brussels, Belgium.
MFA in contemporary artistic practices (School of fine arts, University of Porto).

His works intersect the languages of image/video/sculpture with the spatial and interactive three dimensionality of the installation. In his site-specific works, he recreates and deconstructs the simulation of a game that contains aesthetic, social, political, and geographic and identity metaphors. He collects elements and remnants from the civil universe- its codes, laws and rules, events and history- that he uses to fill up a space, in a composition, that attempts to establish a relation amongst them. These are not narratives or descriptions but disrupted images, which build up realities and question the organizational, management and learning processes that are part of modern democratic society.

He was one of the founders of Salão Olímpico, an independent art space in porto.

« PLAYLIST #6 Susana Chiocca
PLAYLIST #4 – FREDERICO BRÍZIDA, ISABEL RIBEIRO, MANUEL SANTOS MAIA »